sebelum hupdate blog | cabaran minggu 4


setiap orang ada gaya tersendiri terutamanya persiapan yang mereka lakukan dalam usaha nak menghupdate blog...gaya aku? meh aku kongsikan bersama kalian...

1. mengamalkan konsep everything is memorable
aku ni bukan lah artis ke hape ke, bukan jugak ahli politik2 mahupun mereka yang mahir dalam penulisan...aku menulis berdasarkan apa yang aku rasa, apa yang aku bayangkan, dan apa yang aku rasa nak tulis, sume aku main taram je...so, setiap benda yang berlaku di sekeliling aku, aku abadikan dalam blog nih, ecewah...penggunaan perkataan abadi itu merupakan gaya bahasa yang sungguh dramatis....biasanya aku akan tulis perihal hidup aku ajelah, tak berani nak tulis tentang orang lain melainkan aku ada baca kat tempat lain, sebab aku takut kalu2 info yang aku cite tu salah, tak pasal2 aku dianggap penyebar fitnah, cukup2lah ngan dosa yang aku dah buat, tak payah nak tambah lagi dosa yang ado tu kan kan kan....

2. always bawak henset atau kamera ke mana saja
ha...yang ni aku dapat rasa yang blogger lain memang akan setuju ngan aku...always bawak henset yang ada kamera tu, takpun bawak kamera gedebuk sebijik tu terus...senang...kalu korang tgh jenjalan tu kan, tetibe ternampak aksi yang sangat unik, bleh terus hamek gambo, nnti bleh cite kat blog...kira ala2 mcm paparazi lah ni kan, sebagai contoh, ngah makan mi celup kat gerai tepi jalan, tetibe ternampak Faizal Husin kat meja sebelah, terus bleh amek gambo, malamnya, bleh hupdate kat blog...takpun tetibe ternampak kucing jalan ngan 2 kaki, apa lagi....menarik untuk dikongsikan bersama, amek gambar, share ngan blogger yang lain...

3. be creative as you can
bercakap soal kreatif, isu ini sebenarnya sangatlah subjektif, takde guide line on how to be a creative person, sebab sume ni datangnya dari dalam diri seseorang itu, tapi pada yang tak bape nak kreatif, jangan bimbang...ke'kreatif'an itu sebenarnya boleh dipupuk, phewwww....sejak mengajar subjek seni ni, aku yang tak bape nak kreatif pun selalu orang puji lukisan aku boleh tahan...hakhakhak...boleh tahan je lah, tak masuk kelas wah, cantiknya atau pun pandainya kamu melukis, takpun boleh tempah lukisan ngan kamu tak....tapi satu yang aku belajar, kreatif itu boleh dipupuk...mcm mana nak hasilkan entry yang kreatif? caranaya mudah saje, selalu berblogwalking...baca entry dari mereka2 yang kreatif...amek idea mcm mana blogger tu hasilkan entry, kira ala2 tiru gaya dia lah, tp still at the same time, kita kekalkan gaya penulisan kita, supaya kita ada identiti kita...jangan tiru bolat2 tau...

aku nak tgk gaya dua blogger kreatif ni olah entry berkaitan tajuk kat atas...blogger nesloo ngan blogger doodal...

notakaki : most of the time aku main taram je nak tulis apa...ikut mood....

Comments

Yasminhamid said…
akak pulak sentiasa ada kamera dalam handbag.. sebab phone yg ada kamera dah hilang...pasal blog..akak lebih pada kehidupan seharian.. just for fun..
100penulis said…
sy pnh nampak kucing jalan 2 kaki.. serius! tp sayangnya sy org yg xdak camera.. hehe

link da masuk senarai. topik 5 publish hari ni
therosputih said…
yasminhamid
hehe...itulah, blog ni dah mcm diari umum plak, sume yang berkaitan ngan diri kita, suke hati kitala kan nak hupdate pasal apa...hehehhe
therosputih said…
100penulis
hehehe...rugi tak bawak kamera...

kucing jalan dua kaki sebab dia nak capai benda tinggi tu kot...

thanks ye...
Amni said…
kalau saya, apa yang saya tulis, sangat limited... huhu... gambar? sangat kurang.. sekali sekala je.... video banyak.... hee.... ada hp camera.. tp amik gambar je tak transfer.. hihi
therosputih said…
amni
tulisan sangat limited...hihihi...baguslah tu, padat sendat namanya...

mcm aku ni, huh...mengayat memanjang...
Faziera193 said…
tu la.. camera memang sangat penting..
kadang2 rasa down bila nampak benda yang menarik tapi time tu takde camera pulak.. hp 3310 la katakan..hehe

lagi2 macam kita ni yang tak reti nak ngolah ayat sangat, so, bila letak gambar, baru orang paham.. huhu

http://faziera193.blogspot.com
therosputih said…
faziera193
betul2...kalu letak gambar, lagi happening, orang nak baca pun takdelah bosan sangat kan...

tp tu lah, jenuh nak nunggu hupload kalu tenet pun cam hampeh je...acanne....

Popular posts from this blog

getting worse

GA saya nak phone casing