Monday, April 14, 2014

bee buat alia sakit

Views

tepek gambar bee dulu sekor, tu pun cilok kat google jer, buat pembuka entry...

alkisah hari khamis lepas, tengah duk godek2 pusing sana pusing sini ngan alia kat sebelah, duk main ngan mainan dia, sekalik...anak dara mama meraung...kenapa? kenapa?

cepat2 tengok tangan dia sebab perasan dia duk pegang tangan kanan...sebelum tu, dah perasan ada sekor lebah sesat masuk dalam rumah, dan hati aku terus terdetik pasal lebah tu...cepat2 aku tengok kat mana tang sakitnya sebab syak alia kena sengat ngan lebah, dan biasanya lebah kalau dia menyengat, dia tinggalkan sengat dia tu kat tempat dia menyengat...errr...bape banyak sengat daa dalam ayat nih...kome paham ke idok? kihkihkih

okeh, berbalik pada alia yang tengah metaung tuh, mata aku terus dapat detect benda itam kat jari dia, iyer!! itulah sengatan berbisa tu...terus tarik cabut dari jari telunjuk alia...owh anak mama kena sengat dek lebah...sambil dalam ati maki2 diri sendiri sebab alpa pada persekitaran menyebabkan alia dilanda kesakitan...

cuak beb, tuhan je yang tahu betapa cuaknya aku...adala dalam 5minit alia meraung, pastu aku pujuk2, tiup2 tempat sakit, dia terus diam walaupun masih berbaki air mata kat pipi, dia dah boleh bercakap bercerita dalam bahasa dia, tunjuk2 tangan dia yang sakit...

jari dia otomatik pastu membengkak, kihkih...kelakar pun ada, cuak pun ada, marah pun hado...sume bercampur2...mula2 nak bawak dia gi klinik takut la plak kan, tapi mak cakap tak payah...so, aku hold kan dulu, pantau alia...tengok dia pub macam takdak pape berlaku, happy jer...

tapi dia citerla sambil tunjuk2 tangan dia, bila aku pegang nak tengok, dia tarik, tak kasik aku pegang...sakit gamaknya kan..



so,pergila aku sekolah macam biasa..bila cite kat member kat sekolah, dorang bising kenapa aku tak bawak gi klinik cepat2 sebab bisa woo kena sengat lebah...terus aku gabra dan cuak balik...nak je lari balik rumah sebab nak jenguk alia, apakan daya...nak kena tunggu habis waktu sekolah...

balik umah, solat maghrib, terus bawak alia gi klinik...

ni lah rupe orang kena sengat dek lebah tuh

baik punya gaya duduk, huh

muncung itu betul2 macam muncung mama, hahaha

mama pun nak jugak menyelit kat belakang alia, hahaha

alhamdulillah, doktor cakap tak ada pape, biasa kalau budak yang alahan, dia akan demam dalam masa beberapa jam pertama lepas kena sengat, syukur alia kuat dan takde kena pape...syukur sesangat...

mama kena lebih berhati2 dah pasni, maafkan mama ye alia..

notakaki : pagi tadi nampak 5,6 ekor lebah tengah terbang2 manja, terus aku kipas pakai penyapu, hamek kau...pi main jauh2...






2 comments:

Cik Puan said...

eeiii sakit tu...cik pun masa kecik2 dulu selalu di sengat lebah.Sebab cik suke main dekat dengan pokok..Sakit wooooo.....
Kesian alia..nasib baik tak membengkak sangat,..

ayut said...

Bhya ain...kna lbh peka tau.bdk kecik ni klu bdan xkuat cpt je kna pape...moga alia sentiasa sihat ye ;)