Friday, October 21, 2011

inilah kawan2ku di rumah kampung

Views
ada tiga ekor semuanya

kura2 pertama yang dibela sejak kecil, mase tu cengkerang dia ni lembut lagi, siap boleh penyek2 lagi, sekarang dah besar, panjang cengkerang dah sejengkal lebih...umur? hmmm...kami dah bela dia dah 15tahun dah, manja nih, boleh suap2 makanan lagi cuma hati2 je lah, kot2 nnti kang, hilang separuh jari kena ngap

kura2 kedua yang dibela, tu pun sbb ayah jumpa kat tepi jalan area2 sawah, dia ngah merangkak atas jalan, so, amek wat balik, kawan pertama kura2 pertama yang hidup sampai ari nih, dah lupa bape tahun dah kami belanya, walaupun dah lama bela, sangat pemalu, tak mcm kura2 pertama

kura2 ketiga, aku balik2 umah ari tu, tgk dah ada lagi sekor...sangat pemalu, kesian dia ni, selalu kena buli ngan kura2 pertama, maybe sbb saiz dia yang lebih kecil

ari tu bersihkan kolam tmpat tinggal mereka, punyalah banyak nyamuk sekitar2 umah dia tuh, kata umah dalam utan kan, standard lah sume tuh...

terpaksa telangkupkan sumenya sbb takmo dorang lari, tu pun kaki duk terkial2 tuil nak bangun, huh....

kura2 pertama ngan kedua tuh, sangat kuat kot, penat kami tahan, sampaikan aku terpaksa pijak cengkerang dia, tp bukan pijak berdiri atas dia tuh, takut dia sakit nnti, pijak just letak kaki tapi kasik tekan sket, dia punyalah beria nak lari kau tahu...huh...

sekarang ni, ayah aku la yang selalu bagik makanan, aku jarang balik...kura2 nih makan sumenya kot, paling best tgk dia makan nasi putih...ada sekalik, aku amek nasi dari periuk, lupa, nasi tu baru masak kot, masih panas, kesian sama kura2 pertama sbb termakan nasi panas...mintak hampun yer...

paling bestnya, dorang ni takdak nama...tatau nak bg nama apa...panggil kura2 gitu je...paling2 cikai, kura2 besar, kura2 kecil...hamek kau...

notakaki : aku syak kura2 pertama tu jantan, pastu kura2 kedua tu betina, sbb kura2 jantan selalu mengeneng2 sebelah dia...hmmmm

No comments: