Saturday, August 20, 2011

gulai ayam cara orang bujang

Views
pagi tadi aku sahur masak you...huh...ada kelass tol puasa tahun nih...aku ni sebenarnya kerinduan sama kampung halaman espeseli makanannya dah masuk peringkat icu dah nih, dah tak mampu dibendung sudah...

masa buka, tetibe rasa nak makan gulai ayam, nak masak utk buke esoknya tuh, idok ler aku berani nak try masak sbb bila  aku masak, aku mesti nak rasa, hehehe....motip? sbb aku ni bukan spesis yang pandai masak, so, harusler try dulu masakan sendiri sblm suh org try...kan kan kan...

sebelum masak tu, sempat lagi guna talian hayat, sape lagi kalau bukan ibuku yang terchenta, bukan apa...takut2 la aku salah buat, baik tanya dulu...

ni resepi, aku kongsi ngan orang2 bujang sekalian...

gulai ayam cara orang bujang (2 orang mkn)

gambar amek kat google jerk tapi lebih kurang cenggini la

bahan2
1. ayam separuh bahagian dada(aku buat 4 ketul)
2. bawang putih 2 ulas - dimayang
3. bawang merah 5 ulas - dimayang (aku suka masak guna byk bawang merah)
4. halia sehiris (lebih kurang 0.5cm)
5. serbuk kari adabi paket kecik (guna separuh je)
6. santan kotak kecik (guna separuh je, aku tak suka santan)
7. asam keping 1
8. gula garam secukup rasa
9. minyak masak

cara masak
1. panaskan minyak, tumis bawang putih, pastu bawang merah, pastu halia
2. masukkan serbuk kari, tumis sampai pecah minyak...agak2 kering kontang tu, masuk ler sket air
3. masukkan santan, kacau2, kasik panas sket
4. masukkan ayam yang 4 ketul itu
5. jangan lupa, asam keping kita
6. bubuh gula garam, pandai2la korang nak makan yang mcm mana, hah...perasakan sendiri...
7. reneh gulai tu lama sket, kasik ayam tu empuk, sebati ngan kuah sbb gulai ni, lagi lama kita biarkan dia mereneh, lagi sodap....
8. dah siap, apa lagi, jom melantak

nyum3....semalam, aku sempat lagi goreng ikan masin, pastu celur kobis, makan ngan sambal....perghhh...terangkat...nasib baik tak habis nasik seperiuk...kalu tak, malu dek orang kampung...

notakaki : sahur mengalahkan berbuka...itulah yang aku suke....

4 comments:

Cik NurulZaty said...

lapar lapar..
zaty suka gulai ayam jugakk

paling suka,gulai daging yg lemak2 tu...gulai cair2..heee

Yasminhamid said...

hihihi.. semangat memasak time sahur..

therosputih said...

zaty
aku pun tatau nape tekak ni asik nak menjamah makanan bergulai bersantan tetibe....

therosputih said...

kak yasmin
semangat lah sangat kan, ahaks...pas masak, bush...tido...