Sunday, August 21, 2011

ikan juga cara orang bujang

Views
semalam, sekali lagi aku bermain masak2 di dapur...aku ada sekolah ganti, hoyeahhh...hari terakhir untuk diganti, meanings...guna jadual ari jumaat...sangatlah best...kul 11.55 start kelas, klul 3.10 dah boleh balik...terima kasih daun keladi wahai tuan pengetua yang baik hati...ahaks...akak suka dek non....

pas sekolah, terus akak terjah pasar basah, tekak akak ni kempunan nak makan gulai ikan, semalam dah buat gulai ayam, la nih nak gulai ikan plak...pusing2, dah beli, terus balik...

balik umah, masak...kungkangkungkang...tetibe baru aku perasan...alamak...ni bukan gulai ikan spt yang aku duk bayang2kan tu, ni dah mcm kari ikan...halamak...takpelah, layankan aje...

kari ikan tongkol juga versi orang bujang

bahan2
1. seekor ikan untuk dikari, dlm kes nih, aku guna ikan tongkol
2. 3 ulas bawang putih
3. 5 ulas bawang merah
4. 1cm halia
5. serbuk kari ikan paket kecik (guna separuh je)
6. minyak untuk menumis
7. asam keping 1
8. santan kotak kecik (guna separuh je)
9. gula garam secukup rasa

cara masak
1. panaskan minyak, tumis bawang putih, tunggu garing, bawang merah pulak, tunggu garing, pastu masukkan halia
2. dah agak2 garing tuh, masukkan serbuk kari, tumis sampai pecah minyak...agak2 kering sangat, masukkan air
3. masukkan santan, kacau2...masukkan segelas air, jangan banyak sangat, nnti kuah cair
4. masukkan ikan, asam keping
5. tunggu hingga masak, boleh masukkan perasa secukupnya
6. ready untuk disediakan

perasan tak aku tak guna daun kari? hikhikhik...nak masukkan daun kari pun boleh, masuk daun kari pas masukkan serbuk kari...aku bukan apa, kat sini susah mau jumpa daun kari, tambah2 plak, aku bukannya nak mengari sgt, aku nak menggulai....tapi tersalah masukkan ramuan....entah apa tah y ada dlm pale otak aku ni aku pun tatau...

berbuka dengan penuh selera aku smlm...ingat nak tambah nasik, tapi kensel je lah, byk lagi benda lain yang nak dimasukkan dlm perut aku ni, hold lah dulu nasiknya...haousemate aku cakap, mcm kari india, mcm kuah roti canai pun ada jugak...adehla korang sume nih...hampeh kah? hehehehe...idok eh...

notakaki : cobaan pertama aku mengari, tak bleh blah....

No comments: