Thursday, November 8, 2012

cubaan kali kedua kuih bakar

Views
menggunakan resepi yang sama aku kongsikan dengan rakan2 sekalian, cuma kali ni, berbeza tang niat masa nak buat tu je...kalau cubaan kali yang pertama tu, lebih kepada nak puaskan nafsu mengidam aku, kali ni, niat lebih suci murni tulus ikhlas lagi...

niat buat kuih bakar : nak bagi dekat jiran sebelah rumah

see...betapa suci murni tulus ikhlas tak niat aku tu...bukan fikir nak masuk dalam mulut sendiri, tapi dalam mulut orang lain, jadik...jatuh hukum WAJIB la buat sedap2 supaya tak segan silu nak bagi kat orang kan...actually, itu ari makcik sebelah umah aku ni ada bagi bubur kacang hijau, jadik...nak menghantar bekasnya tu, takkan la nak hantar bekas kosong plak kan, orang berbudi kita berjasa, orang memberi kita merasa la...dah nama pun adat hidup berjiran kan...

*jangan sampai aku bukak tazkirah hidup berjiran plak eh

kali ni, aku buat lebih sket, guna resepi yang sama tu je, cuma pakai cawan yang besau sket...ekekeke...sambil bancuh, sambil doa supaya jadik dengan jayanya sebab nak bg kat orang punya pasal...

selepas seketika, ni adalah hasilnya...



mmmmmm...memang aku sanggup angkat bakul sendiri la kali ni, memang sedap...resepi yang aku bagi tu, dah memang tiptop...mudah dan senang...pakai blender je...hasilnya, memang tak merugikan...

punyala tunggu petang, ngam2 time minum petang tu, pi hantar kat umah makcik, terkebetulan plak, time tu dia tengah minum air kopi dengan anak2 dia...hah...memang baguslah...bolehla makcik tu minum kopi sambil makan kuih bakar hasil air tangan aku nih...alhamdulillah...

notakaki : lega dapat hantar bekas tu kembali dengan berisi, ingat nak letak keropok keping import dari kelate tu je, hehehe...dasar PEM*L*S je aku nih...aish.....

9 comments:

JaSSNaNi said...

hai.. sape lagi nak puji.. mesti la sendiri kan.. sama je kita.. kakakakaka.. :) saya tak penah wat lagi bingke ijo ni.. tapi makan dah beratus2 kali..
mmg suci murni betul niat tu.. tapi dah 4 tahun saya pindah dok rumah skrg ni.. blom ada sepinggan pun berbalas bekas jiran.. sbb tak penah dapat apa2.. huahuahua.. nak bagi pun jarang skali.. sbb jiran2 bangsa lain.. sebelah umah lagi.. negrito deeeerrr..

F.A.R.A.H.W.A.H.E.D.A said...

alaa...nak cket... nampak pown sedap... lepas nih boleh la join master chef... ^_^... nak recipe???

therosputih said...

jassnani
seramnya dengar pasal jiran dia..ekekeke...jaga diri bebaik sis...

saya ni memang kalau masak (kalau time rajin datang) selalu masak lebih, pastu takut tak habis kan, bagi2la kat jiran...kadang2 bagi kawan tempat keje...duduk umah depan belakang kiri kanan rakan tempat kerja...memang syiok la...

therosputih said...

F.A.R.A.H.W.A.H.E.D.A.
tak layak eh nak masuk masterchef tu, tak sanggup...masak nasi pun kadang lulus kadang hampeh...

ayut said...

ha..bru perasan..akak letak la bijan atas kuih bakar tu..tabur je..kat sni ltak sbgai penambah rasa..cantik..tak nmpk kosong ats tu...dap yerrr....

Dikbi Kamaruddin said...

rumah kat mana?? nak pindah duk sebelah rumah ler. boleh dpt mkn kuih yg sedap tu.. hihi

therosputih said...

ayut
haah kan, tak teringat langsung sama bijan tu...takde la plak bijannya.....makan je lah gitu pun, habis licin...

therosputih said...

dikbi kamaruddin
hehehe...takde maknenya..datang angin malas, tak berasap jugak dapurnya tu...

Mimie Najib said...

nampak sedap je ni.. =)
rajin mama alia buat kuih gini kan.. =)