Tuesday, November 6, 2012

kalau tengok mesti nak juga

Views
mengidam mak buyong makin menjadi2 nampaknya...

M.A.N.G.G.A.

susah nak dapat mangga jenis macam ni, maksud aku, mangga masak...yang biasa dorang jual kat kedai, mangga muda tu, best kalau buat kerabu mangga...masam2 gitu, like like like like like...

sejak berbadan dua nih, baru dua kali aku dapat merasa mangga masak macam ni, kira ok dah la tu, masa awal2 dulu, punya la mencari...tapi tak jumpa...mangga tak sempat nak masak sebab dorang jual yang muda...sekali ari tu, masa pegi semporna dengan mak ayah aku, dorang ada jual, rm2 untuk selonggok...banyak la jugak...yang nak makannya aku sorang jo...so, aku pun kawtim baek punyer dengan makcik tu, aku nak rm1 je...hihihi...

agaknya makcik tu kesian tengok perempuan comel boyot macam aku nih, dia pun anggukkan je lah sambil pejam2 mata...dapatla aku rm1 untuk 4bijik...sekali hadap, nasib bukan sekali telan...pastu dan2 lagi time tu makcik tu borak dengan ayah aku...

makcik : kenapa kaki nya?
ayah : bukan kaki, tapi belakang, dia sakit belakang
makcik : bunting lagi kan?
ayah : iya

masa aku dengar soklan makcik tu, bunting lagi kan? terus aku teringat sama arwah kucing aku, ebbie...adeh...bunting...sama level la plak aku dengan kucing bunting tu...hahaha...nak buat macam mana, dialek bahasa kan...bunting kat sini merujuk kepada mengandung la tu...so, jangan mudah nak tersentap dengan orang2 di sabah, kena tahu asal usul budaya dan bahasa mereka dulu, lepas tu, baru boleh nak sentap2...tak gitu blogger sekalian?

notakaki : bestnya kalau dapat makan mangga yang isinya warna hijau, rangup2 tuh...adeh...

15 comments:

Jue Jaynee said...

hihikkk bunting...kalu maci2 masih gunala.


adui jue pun mau bah.. punya sadap tu mangga...


haha...habis2 jue komen pakai bahasa baku sabah sudah ni

JaSSNaNi said...

sama ler kita... saya pun suka mangga masak.. manis2 tu.. sedapnya... mmm kat umah asben ada bawa balik dari rumah bos dia.. 3 bijik mangga.. 2 blom masak.. 1 dah masak.. dah selesai masuk perut.. :D

therosputih said...

jue jaynee
memang patut bah kau mahu juga, memang sadap, lagi sadap kalau masuk dalam fridge dulu, pastu baru makan...nyum3

therosputih said...

jassnani
wah...ni yang bikin terliur kuasa empat nih...hehehe...sedap kan kan kan kan...tersandar kat dinding lepas makan tu, punyala menikmati...

JaSSNaNi said...

hahaha... tersandar tu.. nani tak sabar nak balik rumah.. nak intai buah mangga lagi 2 bijik tu.. dah masak blom.. hihihihi

Dikbi Kamaruddin said...

sedapnyer.... nyum3x...

therosputih said...

jassnani
adeh...bikin jeles lagi nih...hihihi...teringin nak makan mangga epal tu...tp kat sini tak pernah jumpa lagi...

therosputih said...

dikbi kamaruddin
hihihi...memang malatop rasanya...tak rugi beli, dan tak rugi makannya...nyum3

Nana Hashim said...

yg tak bunting ni plak yg terliur..huhu

adyna said...

akak dtg umah cnie..

aiseh dah terliur tgk nie.. anak2 pun suka :)

therosputih said...

nana hashim
ni makanan 1 malaysia nih, sume level masyarakat mesti suka...

therosputih said...

adyna
ni kalau beli sekilo, pastu makan2 ramai2...seronok tengok budak2 makan...

ayut said...

ayut sukeeeee...!lame gak tak mkn ni..hihihi..xsmpt msak org dh jual muda2x..adehhh -_-"

therosputih said...

ayut
yang muda sedap makan cara muda, yang masak sedap makan cara masak...dua2 pon sodap...

Mimie Najib said...

sedapnya mangga..tp kalau sy ni pemalas sikit.. kalau mak dah potong camtu baru nak mkan.. kalau x dikupas lagi ckap xsuka mangga..haaha..

bunting? haha.. funny je..