apa yang anda tahu tentang gajah?

semalam, menghabiskan beberapa minit depan tv, tgk cerita ttg gajah, bagaimana mereka di india menjinakkan gajah liar, aku tak kisah lagi kalau dorg jadikan gajah sebagai punca pencarian, maknanya jadikan gajah sebagai alat utk memunggah barang, jadikan gajah sebagai binatang persembahan, sume tu ok lah kan, aku boleh terima lagi lah...

y ni part y aku PALING TAK SUKA sebab apa, sbb dorg dera gajah, in order to nak jinakkan gajah, dorg dera gajah tuh, haih...marah tol aku nengok...first2, dorg tangkap anak gajah liar yang dalam usia 5 tahun, pastu rantai kaki dia, pukul2 gajah, tak bagi gajah makan selama behari2, dah la dipukul berhari2...sume tu sebab nak tunjukkan gajah HUMAN POWER, supaya gajah tu tunduk pada manusia, bila da tunduk, barulah gajah tu dipanggi gajah jinak, boleh disuruh buat apa sahaja...

haih...kalu manusia paling jahat dalam dunia pun, kalu wat mcm tu kat dia, pukul berhari2, tak bagi makan berhari2, dia pun leh surrender ngan kia, tak perlu pegawai polis paling bagus pun, aku bleh tundukkan dia, dgn cara
1. pukul berhari2
2. tak bagi makan berhari2


kesian kat gajah, takde sape nak bela nasib dia, kita manusia ni, lain la, ada peguambela nak bela nasib kita, ada pendakwaraya nak dakwa orang yang aniaya kita, tapi gajah?

kenapa kita manusia y punya akal y cantik ni nak menganiaya makhluk ciptaan allah y lain, dlm kes ni, aku tgk sendiri dlm tv, org y merakam kisah ni pun, sabar je kan dia saksikan sume ni sambil mendiamkan diri...takleh salahkan dia jugak, sbb dgn dia berdiam diri mcm tu lah dia dapat rakam, pastu tunjukkan pada sume org kisah benar nih...

pada mereka y merasakan pentingnya kita menjaga hubungan sesama makhluk ciptaan allah y lain, marilah kita tanamkan kesedaran pentingnya kita memelihara dan memulihara alam ini utk kepentingan bersama

sayangilah alam ini sebagaimana anda menyayangi diri sendiri

Comments

Popular posts from this blog

getting worse

GA saya nak phone casing