satu cerita

pernahkah anda sedang duduk, pastu didatangi satu soalan bussybody mcm ni

"kenapa la perangai dia mcm tu?"
"kenapa mesti dorang tu berkelakuan mcm tu?"

soalan demi soalan, pastinya berlanjutan dengan pelbagai spekulasi seperti

"aku nyampah tol ngan dia tuh!"
"meluat aku tengok asyik berkepit je, mcm takde org lain kot dalam dunia ni"
"mcm dia sorang je yang ada, orang lain takde"
"apa dia ingat dia tu hebat sgt ke, agung la tuh"

sebenarnya kita kena buat kesimpulan yang mcm ni je

"setiap orang tu berlainan, mesti dia ada cara tersendiri mcm mana nak selesaikan benda tu, mcm mana dia handle the situation"
"biarlah dia dengan dunia dia, aku dengan dunia aku, aku tak kacau dunia dia, dia tak kacau dunia aku, setel"

tak pun, apa kata ckp je mcm ni

"aku ni sedap mulut je duk ckp psl org lain, mesti org lain pun ada duk bercakap psl aku"
"aku ni tak perfect jugak, ntah2 ada org tak suke kat aku sebagaimana aku ada tak suke orang tu"

pendek kata, kita kenalah sentiasa beringat dan sentiasa berfikiran positif, kita hidup bermasyarakat dan islam sendiri menggalakkan umatnya supaya amar makruf nahi mungkar, mengumpat adalah berdosa besar, tapi ketika mengumpat, itu adalah keseronokan yang sukar digambar

mengumpat hal orang lain tidak mendatangkan kesan fizikal teradap kita
tetapi
jika kita menjadi bahan umpatan orang, aduhhh...terasa sungguh sakit fizikalnya

renung2kan

therosputih : setiap kali mata memandang benda yang kureng elok, cepat2 selawat, supaya mulut ada benda nak buat and tak sempat nak mengumpat

Comments

Popular posts from this blog

getting worse

GA saya nak phone casing