Friday, July 9, 2010

kata-kata muhasabah a

Views
dedicated to a and b

dugaan melanda setiap orang, setiap benda y bernyawa, tak terkecuali a dan b...perghhh...pendahuluan entry, gempak nak mampos, conform dpt a penulisan upsr
memetik kata2 a yang aku dengar sepintas lalu, walaupun takde rekod hitam putih, dan ada jugak y aku sengaja tambah supaya enak didengar, sedap dibaca...tp maksud tak lari ek...


a : aku tau aku tak de keje, jadik aku tak sebizi b, so, nak tak nak aku kena faham b mcm mana, aku takleh nak jadikan aku je y penting dalam idup dia, kalau aku nak jugak i'm the only one dalam idup dia, maka jatuhla hukum wajib ke atas aku utk bertanggungjawab atas segalanya y berlaku dalam idup b

contoh :
1. kalau b ada masalah, akulah orangnya y wajib menyelesaikan masalah dia
2. kalau b tetibe sedih, takpun tensen, akulah orangnya y wajib berada di sisi tenang2kan dia
3. kalau b tak makan lagi, akulah orangnya y wajib menjaga makan minum dia
4. kalau b banyak benda nak kena disetelkan, akulah orangnya y wajib buat takpun tolong dia buat keje

persoalannya
1. adakah a ada di sebelah dia 24 jam?
2. adakah a yang selesaikan masalah dia?
3. adakah a y masak makan minum dia?
4. adakah a ada dengan dia?

sebab
1. bila b ada masalah, b jugaklah y selesaikan masalah itu
2. bila b sedih, b jugaklah y kena pujuk ati dia
3. bila b tak makan lagi, b jugaklah y kena pandai2 cari makan
4. bila b banyak keje, b jugaklah y tersengguk2 menahan ngantuk buat keje walaupun perlahan-lahan

jadi
1. adilkah a untuk menilai diri b?
2. adilkah a untuk menghakimi b?
3. adilkah a untuk marah2 ngan b?
4. adilkah a untuk merajuk sebab rasa terpinggir dgn b?

sudah terang lagi bersuluh
a tak layak untuk menilai diri b, menghakimi diri b, marah2 ngan b, apatah lagi merajuk bawa diri dari b...sangat2 tidak adil bg b...

seharusnya
a memahami b bukan hak milik a sepenuhnya, banyak lagi yang kongsi b ngan a, dan b bukanlah seperti patung dinosour y boleh disimpan dalam almari pastu tulis DILARANG USIK depan dia...tidak sama sekali...

pengajarannya
biarlah a dengan dunia a, biarlah b dengan dunia b...a harus sedar garis sempadan itu...

No comments: