Monday, July 19, 2010

sungai oh sungai

Views
apa y first word y korang terlintas bila tgk situasi mcm ni?

aku? sedih...ha'ah...sedih...sebab ada manusia y selalu pandang ringan, anggap mudah dlm hal2 sebegini, kenapa2??

dulu mase aku form 3, aku belajar ttg tajuk manusia khalifah muka bumi kalau tak salah aku di mana aku belajar ttg manusia sebagai khalifah atau pemerintah atau penjaga di muka bumi ni, so, manusialah y bertanggungjawab menjaga, memastikan, memelihara dan memulihara setiap satu benda y ada atas muka bumi ni...nak harapkan monyet, apa y dia tau? nak harapkan tapir, apa y dia tahu? hanya manusia y ada akal...kenapa boleh jadi mcm ni??kenapa2??

ni baru aku ungkit pasal apa y dah manusia lakukan kat sungai, belum lagi bukit bukau, pokok, tanah, air, dan segala bagai lagik...lagi menyedihkan aku...kenapa manusia kenapa?

semalam, kalau tak silap aku, aku tgk isu ni kat buletin utama, tv3...psl usaha untuk membersih air sungai di kawasan selangor...dicatatkan, alamak...lupa da fakta tuh...tp antara dua ni lah ye...malaysia atau selangor mencatatkan pembuangan sampah ke dalam sungai sebanyak 60 tan setahun atau 5 tan sebulan...can u imagine??? baik bela badak kalau nak bertan2 nih...lagik bagus...

ayat last wartawan tv3 y bertugas also lupa da nama apa
"sungai di malaysia bukan lagi berfungsi sebagai tempat berkelah dan sebagainya"

sedihnya...generasi muda akan datang akan kerugian la mcm ni...dlm islam selalu cakap, janganlah kamu tergolong dalam golongan yang kerugian

notakaki : bila bercakap tentang alam, emosi aku sangat tidak stabil, sila sayangkan alam sekitar sebagaimana anda menyayangi buah hati pujaan kalbu itu

No comments: