3 days to go

pg ni, bangun2 je rasa lapar sesangat...baru je nak bantai nasi, akak aku ajak check paras gula dalam darah...mak aku ada alat dia, cucuk jarum sekali, kuar darah, pastu check...tet tet tet...

6.8 mmol glukosa per liter


oh ho...last aku makan adalah semalam, dalam kul 8 lbh gitu, so, almost 12hours le jugak tak makan pape, and the result is still like that? oh ho...i'm in trouble...


terus google carik bacaan ttg diabetes...kalo korang nak bace, ni aku share sket apa yang telah aku baca...
sinisini dan sini

~ paras glukosa darah selepas berpuasa bagi orang yang tidak menghidapi penyakit kencing manis adalah di antara 4 dan 6.6 mmol glukosa per liter
paras glukosa darah pos-prandial (selepas makan) sehingga 10 mmol/L adalah paras yang boleh diterima


aku ni, family memang ada sejarah penyakit diabetes, even mak aku sekarang pun dah bape tahun amek insulin, so...mak aku selalu pesan kat kitorang adek beradek suh jaga kesihatan, dan aku kalo korang tgk pun, makanan manis2 ni takdela suke sangat...kecuali bubur...hehehe...yang ni aku sangat gemar...pastu air manis pun kurang, aku prefer air kosong...tp satu benda yang aku selalu perasan, aku selalu kena hipoglisemia yakni serangan paras glukosa dalam darah terlalu rendah, dalam sebulan tu paling sket kena adala dlm sekali kena...huhu...cuak le jugak kan...


check2 tadi, terus sentap nak makan beb...hadoi...dahle perut berkobar2 nyanyi suh makan, alih2 gini...adeh...terbantut selero den ni ha...acanno...tp tadi aku dah bantai roti sudah...kwang2...tp aku rasa kejap je perasaan bantut ni, jap agi, aku melantak le nasi...nnti dah duk sana, takde dah nak makan makanan mak masak...kan kan kan...alasan yang logik utk melantak...


notakaki : tak suke jogging, nampak gayanya nak kena consider idea senaman le mulai ari ni...beringat sebelum kena...tp aku syak makan2 time kenduri semalam yang wat aku mcm ni pg ni...hmmm...aku dapat rasakan...

Comments

Anonymous said…
betul tuh kak.

sy lagi ah...

kne suspect darah tinggi kot ! huhuu
mekchu said…
lagi 3 hari? apsal mekchu yg berdebar lebey ni erk??? adik ipar skang ni gula dalam darah tnggi.. hari2 dia punch card kat klinik.. hehehe... bahaya ooOooo...
therosputih said…
k_own
hang ada sejarah darah tinggi ke dlm family...kalu ada, bahaya tu...risiko dia 2kali ganda...
therosputih said…
mekchu
bagusla tu, tumpang berdebar sama kan...maknanya, tak lama lagi mi-cah dapat gi jenjalan kat srawak lagi...hehehe

hoho...takutnya kalu betul2 kompem ada diabetis...hoho

Popular posts from this blog

getting worse

GA saya nak phone casing

over a year now