imigresen jangan tahan aku ye

ini sebenarnya pengalaman aku mase gi pasar ahad lepas...

first time gi pasar, kat sini, pasar dia start kul 3petang, so, mcm aku ni ngaja sesi petang, tak sempat la nak gi pasar beli barang basah...adeh...frust2...so, ahad lepas, ada sorang cikgu senior ni, punyala baik ati, kasik kami guna motor dia wat ulang alik gi memana, tak payah bayar pape, kecuali minyak...time kasih kak...

petang tu, belum apa2 lagi, aku dah ajak kawan aku ni gi pasar...biasalah, aku ni membonceng aje...kwang3...sampai2 je pasar bintulu, aku dengan kejakunan berkuasa tinggi nya, sangat teruja tgk sayur2 tempatan yang dijual kat situ...hehehe...pastu mcm2 jenis bahan masak lagi lah, serius beb...sangat jakun ni, tgk bahan masak dorang, yang tak pernah2 aku tgk before ni...

paling aku perasan, susahnya nak cari lengkuas ngan asam keping...aih...baru je nak makan ikan singgang, tak dapek den nak menyinggang, sbb itu je kepakaran yang aku ada...sekian, harap maklum...

dah tgk sayur, nak le tgk ikan2, ayam bagai lagi...so, jalan kaki sket, masuk bahagian basah....ingat nak tgk ayam, tp aku batalkan aje niat aku tu...bukan apa...dia jual ayam yang tak sembelih lagi, beli sekor2 je, idup2 lagi, siap boleh berkokok lagi...adeh...mcm mana nih...kansel la makan ayam...tunggu balik semenanjung je lah...

gi bahagian ikan, tgk lengang ke, aih...ke mana sume pembeli? tgk dari jauh aje ke, pastu perasan sesuatu...kenapa ada ramai orang kena gari tangan ni? aih...seram aku...kenapa ni...tp kaki tetap jalan nak gi tgk ikan...takde orang beb, pelik vs hairan namanya...tp aku ngan kawan aku sorang ni, punyala tahap bebal yang tinggi, buat tatau je...masuk kedai ikan, terus aim ikan mana yang kami nak beli...

tunjuk2 kat ikan yang telah menawan kalbu hati jiwa raga nih, tp mana penjualnya? aih...beralih kedai sebelah...pun sama...mana penjualnya? pusing kanan, pusing kiri, tgk belakang...aih...kemudian, baru kami perasan...penjual ikan hampir kesemuanya kena tangkap dek imigresen...adeh...pendatang tanpa izin rupanya...habis tu? mcm mana nak beli ikan ni? huh...terpaksala kami cari ikan yang ada penjualnya...frust2...dlm frust2 tu, nak tergelak pun ada...hadoila...kami punya la bawak hajat tinggi menggunung, datang nak beli ikan, alih2, mcm ni pulak pengalaman yang kami dapat...hehehe...korang ada ke pengalaman mcm ni? hohoho...

berdasarkan pemerhatian aku terhadap harga ikan, rata2 murah sumenya, compare ngan harga semenangjung...bayangkan, ikan cencaru rm5 sekilo, ikan gelama rm5 sekilo, ikan sebelah nabi rm5 sekilo...murahla tu kan...hehehe...aku sebelum ni kat umah, mana pernah beli ikan, selalu order ngan ayah aku je, so, tatau perkembangan harga ikan...

bila aku cite pengalaman aku ni kat mak aku, mak aku bantai gelak guling2 beb...terutamanya bab beli ayam tu, dia kata, mcm dlm cite gemilang kat tv3 tuh...a'ahla, lebih kurang mcm tu lah...pastu mak aku cakap, harga ikan murah...tak sabar mak aku nak datang sini...hahaha...nak cuti2 malaysia kat sini ke mak? hehehe...

notakaki : korang taknak datang sini gak ke? hehehehe

Comments

white rose said…
hahaha...
pengalaman semua tu ain...

jauh berjalan, jauh pengalaman...
therosputih said…
white rose
itulah, mana nak dapat pengalaman ni sume...akak takmo bercuti2 malaysia di sini kah? hehehe....penginapan dah ada, tp pengangkutan le takde wat sementara waktu ni...

Popular posts from this blog

getting worse

GA saya nak phone casing

over a year now