sewa rumah di sini

ari ni nak bercerita ttg harga rumah area bintulu...ni sume based on pengalaman aku yang tak seberapa, yang hanya baru beberapa ari di sini...


harga rumah ada mcm2...tp kalu mcm kes aku, takde transport, pastu takde kawan, takde mcm2...of coursela aku akan pilih rumah yang dekat ngan kawasan sekolah, senang nak bergerak, so, ada satu umah yang kosong, tapi sewa dia...jangan terkejut....
*
*
*
*
*
*
*
*
*
RM1000 tunai
+
RM2000 tunai untuk deposit

so, total yang kena bayar untuk bulan pertama adalam RM3000, tp sebab kami manala ada fulus...bincang bincang ngan tuan umah, dia kata, kami bayar deposit RM2000 dulu, pastu sewa bulan2, tunggu gaji bila dapat, kalu 2bulan tak dapat, maka 2bulan jugakla tertunggak...nak buat mcm mana...dlm kes aku ni, terpaksa lah ikat perut sket...

tp aku bersyukur sangat dapat tuan umah yang sangat memahami, boleh consider keadaan kami...satu je yang slek, dia tak bape fasih cakap melayu, cakap cina bolehla...takkan aku nak cakap cina kan...so, english lah bahasa pengantaraan kami...

lagi satu, kat sini, kalu sewa umah, dia secara kontrak selama setahun, jadi, takleh sesuka ati nak pindah bulan ke enam ke, ke tujuh ke, kena stay sampai cukup setahun...so, rm1000 sebulan + rm50  untuk kos perkhidmatan pos umah ni...hmmm...rabak jugakla poket...nak buat mcm mana...dah takde transport...kalu ada transport, leh cari umah2 lain dulu, harga dia murah sket, tp jauh ngan sekolah...

mmmm...apa lagi eh nak cite psl rumah ni, ah ha...rumah ni lengkap ngan perabot, dapur, sofa, tv, ada 3bilik, ada 3 katil besar, almari tiap2 bilik, 2 bilik air, peti sejuk 2pintu, mesin basuh automatik, pastu lengkap ngan grail...kira selamat la kan...pastu plak, ada pak guard, so...dari segi keselamatan, aku rasa berbaloi la jugak bayar sebanyak tu kan...betul2 depan umah aku ni ada kedai runcit...hehehe...di situlah kami menabung...mesti tuan kedai tu sayang kat kami kan, syer terbesar kat kedai dia...umah aku ni paling tepi, pastu ground floor...takyah nak susah2 naik tangga...

peti sejuk dua pintu, mesin basuh aotomatik

jiran sebelah umah, aku baru borak sekali, auntie cina...tak bape nak bleh borak sangat, sbb dia pun tak fasih cakap bahasa melayu...nampak gayanya, aku kena belajar cakap cina la kan...hehehe...aku baru je nak belajar cakap sarawak...tp mcm susah je nak tangkap, dorang cakap laju sangat...huh...takpelah, slow2 la kot kan...

beli jam...ngeh3

ramai yang cakap kat aku, keje kat sini bleh menyimpan...aku terfikir sendiri...yelah tu bleh menyimpan, tgk la perbelanjaan nnti mcm mana, ni baru rege rumah, belum yang lain2 lagi yang aku tak cite...so, sama aje keje kat mana2...besar periuk, besar la jugak keraknya...

notakaki : aku suke duk sini walaupun kos sara hidup dia agak tinggi...

Comments

white rose said…
tpi bagi akak berbaloi laa ain...

xpayah nak beli peti ais ke ape ke...semuanya dah ade...

mmg rabak laaa tuh...
therosputih said…
white rose
itulah...kalu ikutkan berbaloi ke tak, mmg berbaloian la...cuma kering sket la poket ku ini...hauuuu
~sunflower~ said…
tak pe mula2 tue darling...
nanti lelama ok la tue...
hehehehehe nanti ley la order cokelet kat therosputih ekk..
sunflower dgr kat sane murah cokelet dia... hehehehehehe
therosputih said…
sunflower
mula2 hingga akhir2 gini le cik sun...

cokelat? hmmm...rasanya labuan lagi murah kot, sini lebih kurang harga semenanjung je, mahal sket dr semenanjung...

Popular posts from this blog

getting worse

GA saya nak phone casing

over a year now