adeh...ilmu kimia ku makin berkarat

ngah kalut2 melukis, tetibe enset ku berbunyik....kawan aku kol seih...kenapakah?

dia : weih...aku ada soalan cepumas?
aku : ha?? (jangan tanya aku pasal kawin2) apadia?
dia : mcm mana nak sediakan larutan glukosa 1%
aku : hah? errrr....1peratus glukosa, 100peratus air kot...ngeee
dia : ye ke?
aku : errr...nape aku rasa cam nak kena hamun ngan lecturer kimia je bila aku bgtau kau mcm tu...
dia : salah la tu kot jawapan kau
aku : tu lah, aku pun rasa mcm tu gak...
dia : mcm mana ni...
aku : jap2...aku try search kat tenet...

carik punya carik, akhirnya aku berjaya temui mcm mana nak sediakan larutan glukosa 1%

grams needed = molarity (mole/liter) X JMR (grams/mole) X volume needed (liter)
molarity dalam kes ni adalah 0.01, JMR dia adalah 180, pastu volume needed tu, assume 1liter je lah...hah...

grams needed = 0.01 mole/liter X 180 grams/mole x 1 liter = 1.8 grams

dengan ini, kita memerlukan 1.8 grams glukosa, larutkan dalam 1 liter air...

errr...adakah ilmu yang aku kongsikan di sini benar sebenar-benarnya wahai cikgu kimia sekalian? kalu salah, mintak ampun mintak maap, aku sudah lupa...

aku dapat infromation kat sini, pastu aku alter sendiri

notakaki : rasa cam nak masuk tingkatan 4 balik je...huwaaaaa

Comments

Popular posts from this blog

getting worse

GA saya nak phone casing