tafsir al-fatihah (surah 1, ayat 1-7)

aku nak kongsi sesuatu dengan korang...

berapa kerap anda mengaji? adakah anda memahami bait2 indah alquran itu? kat sini aku nak kongsi maksud maksud atau tafsir bagi surah al-fatihah selaku surah 1 (diambil dari al-hikmah al-quran dan terjemahannya)

ayat 1 : dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.
ayat 2 : Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam,
ayat 3 : Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang
ayat ayat 4 : Pemilik hari pembalasan.
ayat 5 : Hanya kepada Engkau-lah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.
ayat 6 : Tunjukilah kami jalan yang lurus,
ayat 7 : (yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau Beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.

1. Yaumiddin (hari pembalasan), hari waktu manusia menerima pembalasa amalnya, baik atau buruk. Disebut juga yaumul qiyamah, yaumul hisab, dan sebagainya.
2. Jalan yang lurus, yaitu jalam hidup yang benar, yang dapat membuat bahagia di dunia dan di akhirat.
3. Mereka yang dimurkai, adalah mereka yang sengaja menentang ajaran Islam. Mereka yang sesat adalah mereka yang sengaja mengambil jalan lain selain ajaran Islam.

segala salah silap aku menaip harap dimaafkan

aku tidak bisa menjadi hambamu yang agung, kerana aku adalah sekerdil2 hamba y kau miliki di dunia ini ya allah ya tuhanku...berkatilah perjalananku...

Comments

Popular posts from this blog

getting worse

GA saya nak phone casing

over a year now