pengalaman bersalinkan alia - part 3

baca part 1 dan part 2

masuk bilik menunggu, aku dipasangkan alat untuk dengar degupan jantung baby...betul2 depan aku, dia gantung jam dinding, masa tu kontraksi 15minit sekali...aku dapat rasa macam sume urat2 ditarik dan disimpulkan, aku hanya mampu berselawat dan usap2 perut...

sambil nurse keluar masuk, aku sorang2 je dalam bilik tu, nurse tu tanya, nak tak dia panggilkan mak aku suh duk sini? aku ingatkan pelawat tak leh masuk, hehehe...dah dia dah tanya macam tu, aku pun angguk je lah, boleh jugak nurse kalau boleh, pastu senyum lebar2...hahaha...

masuklah mak aku, teman duk sebelah...borak2 kejap, tanya mak aku, bawak tak botol air aku tadi, sebab aku dah rasa dahaga tahap gaban nih, mak aku dengan selamba cakap tak bawak...owh....tidak...dahla pastu aku kena puasa dah, esok pagi, aku akan dioperate sebab katanya, kalau tengokkan gaya aku, tak beranak lagi malam ni...

daripada 15minit sekali kontraksi, jadik 10minit sekali kontraksi, sampaila 5minit sekali...perghh...masa tuh, aku dah cuak la jugak, nak je aku cakap kat nurse tu, boleh tak biarkan saya bersalin secara normal, tapi dah sebab dah bincang ngan doktor, aku takleh beranak normal, sebab chance untuk aku lumpuh adalah sangat tinggi, jadik, dia taknak amek risiko...so, tiap kali rasa kontraksi, tiap kali tu jugakla aku doa dengan allah supaya tentukanlah apa yang terbaik untuk aku, dan permudahkanlah urusan aku...

mak aku cakap, kalau boleh tidur, tidurlah, sebab dia nak tidur ni....dia ngantuk campur ngan penat, paham jugak aku tu, kesian sama mak ngan ayah aku...penat, perasaan bersalah menguasi diri...bila aku pusing, aku nampak mak aku dah tertidur kat sofa...aku plak, tak dapat nak tidur...duk tenung jam dinding sambil dengar tangisan pertama baby2 yang baru lahir...dalam ati, nanti aku plak dapat dengar tangisan itu...*hati bunga2 riang

sakit2 kontraksi tu aku rasa start dari kul 1 sampaila dekat2 kul 5...pastu dah tak rasa sakit...nurse pun dah bukak dah alat untuk dengar degup jantung baby...aku mintak ngan mak aku nak gi tandas...balik dari tandas, belum sempat sampai ke katil, aku dapat rasa air suam2 panas mengalir sampai ke betis aku, banyak plak tu...mak aku cakap air ketuban aku...dia suh aku rehat, sementara dia siap2 nak gi solat...

kul 7, aku nampak prof nik, doktor yang handle kes aku...dia masuk sambil senyum2 sebab kan aku sepatutnya bersalin esok, ari ni dah nampak muka aku...katanya, dia ada patient yang nak kena operate pagi tu, so, turn aku selepas dia la...dalam kul 8.30 gitu katanya, dia akan belah aku plak...*terasa diri aku ini seekor ikan yang menanti untuk dibelah perutnya

part yang paling aku takleh lupa, adalah time aku ngan ayah aku...

dia pegang tangan aku, pastu pesan kat aku
mengucap, selawat banyak2, baca alfatihah, 3 kul...pastu ulang lagi baca...takde apa dah lah nih, ingat kita nak pergi mati je lah, tak tahu lagi pasni hidup lagi ke tak, nak berjuang dah la nih...
pastu dia senyap...aku dari awal lagi senyap...dia tgk aku, aku tgk dia...aku dah janji aku taknak nangis, tp takleh beb...taktau nape, last2 aku nangis...ayah aku pun aku nampak berair2 mata dia...dia usap2 tangan aku, pale aku, pastu dia blah...perghhhh...nak je aku tarik selimut aku, pastu nangis sekuat2 ati, sedih beb...aku nih, anak ayah sket...ngan mak aku, aku boleh tahan sket, tapi ngan ayah aku, mintak maapla, aku surrender awal2...*bila aku ingat part ni, mesti aku nangis...sekarang ni pun aku ngah nangis jugak nih

bila mak aku masuk, tgk aku ngah nangis, dia apa lagi...sambung nangis jugakla...mak aku nih touching dia lebih sket, tu yang menurun kat aku tuh...hahaha...tp kejap je la aku biar mak aku nangis...aku buat2 lawak sket...gelak2...hilang dah la nangis dia...

sempat lagi mak aku cite, katanya ibu mengandung yang anaknya dah 3 ari tak gerak tu dah bersalin dah, aku terus tanya pasal anak dia macam mana...mak aku cakap anak dia dah meninggal, meninggal dalam perut lagi...dah busuk dah baby nya, ada lalat nak singgah dah...perghhh...terus terbayang muka ibu mengandung tuh...meninggal baby nya...kesian dia...

okay, stop dulu sampai sini....part 4, aku janji...itu part akhir aku share pengalaman bersalinkan alia...

notakaki : nak sambung nangis dulu

Comments

Cik Puan said…
Bile kite rase mcm mane sakit nye beranak tu baru kita faham mcm mana mak kite melahirkan kita dahulu :'(
Cian baby 2 mninggal dalam perut kan..alahaiiiiiii..
therosputih said…
cik azlyzah
sebab tu jangan sesekali buat mak kita mengalir air matanya sebab kita...sobsobsob
nadia farahida said…
heyyy seramnyaaaa nadia baca pengalaman orang bersalin ni.. mesti nadia rasa nyiluuu :p
therosputih said…
nadia
takyah seram2 sangat...takde pape pun, cite je gempak tu...=p
JaSSNaNi said…
pengorbanan melahirkan anak mmg besar.. wallahualam... tak terduga waktu tu..
Unknown said…
seriau gak la baca.. tp nk gak rasa pengalaman berharga cam tu... besar kan pengorbanan ibu..huhu...
therosputih said…
kak jassnani
kalau diingat2, ya allah ya tuhanku, besarnya nikmat yang allah berikan padaku...terima kasih allah...terima kasih...
therosputih said…
deqla manjew
memang patut pun syurga di bawah tapak kaki ibu...
Cik Puan said…
In Shaa Allah dear :)
JaSSNaNi said…
betul tu ain.. x semua org leh merasanya.. bertuah sapa yg dapat menikmati saat2 itu.. kan.. bersyukur kita..
Syamimi Saad said…
sdihnya.. bby yng meninggal tu.. xpelah.. dia ahli syurga yang menunggu ibubapanya.. :'(
mommyfiqa said…
rasa risau lak...hhuhu

Popular posts from this blog

getting worse

GA saya nak phone casing