Wednesday, January 9, 2013

5 teknik mendorong pelajar yang tidak mahir membaca

Views
hasil perkongsian rakan2 di fb

aku rasa sangat menarik untuk dikongsikan bersama khasnya kepada para guru di luar sana...ibu bapa pun boleh turut sama aplikasi semua ini...

dulu, masa aku kat sarawak, aku mengajar kelas peralihan yang majoritinya pelajar cina, mula2 memang terasa la sedikit kelatnya, alhamdulillah, setelah beberapa minggu, dapat menyesuaikan diri dan masih lagi dalam proses memahami mereka sebenarnya...

bagi aku, pelajar yang mempunyai kelemahan dalam belajar ni mempunyai suatu keistimewaan yang perlu kita tangani dengan bijak, paling penting...jangan anggap mereka B*D*H sebab bila kita anggap mereka begitu, kita sebenarnya yang memB*D*Hkan diri kita sendiri...

notakaki : mengaku kadang2 terasa tercabar juga bila tak dapat nak mengajar dan mambuatkan pelajar itu faham akan apa yang nak ajar, tapi nak buat macam mana...ada caranya tu...

17 comments:

Farah Waheda Wahid said...

nak mendidik pown kena ada cara yang betul kan yunk...bukan main hentam keromo jer... ^_^

JaSSNaNi said...

datang sini nak bagi tau awak ada menang kat Birthday GA... kita pun sama.. tahniah.. awak dah tau ke? pasal menang ni ek? sbb tak nmpak awk komen kat sana..

therosputih said...

farah waheda wahid
betul tu, jadi guru mudah, tapi tak semua mampu mendidik...

pegang kata2 tu dengan penuh kemas....terima kasih cikgu2 yang banyak berjasa...

therosputih said...

jassnani
dah tahu dah, ari tu nak komen, tapi tak dapat, line slow sangat time tu...by the way, time kasih maklumkan pada ain...

~emi~ said...

Yg ni setuju sgt3..sama jugak konsepnya klu kita buat salah dalam hal lain. Bila ada org kritik yg teruk2 & menyakitkan hati, memang kita rasa marah & kritikan tu sgt kurang membantu. Tp bila ada yg tegur elok2 secara berhemah, kita pn boleh terima dgn berlapang dada :)

Deqla manjew said...

terdorong atas cikgu tu sendiri.. kalo bijak cara cikgu mengajar, pandai ambil hati..ank murid pun suka nk belajar.. x gitu cikgu? huhu

therosputih said...

emi
betul tu...nak memberi kritikan pun kena pandai...kalau tak pandai sekalipun, boleh try dengan meletakkan diri kita kat tempat orang yang nak dikritik...takdelah kita main cakap ikut sedap mulut je kan...

therosputih said...

deqla manjew
tak dinafikan la yang tu, sebab nak jadi guru yang boleh mendorong para pelajar tu bukan senang...teringin sangat nak jadi guru yang disenangi pelajar dan dapat mendorong seseorang pelajar tuh...

Intan Akma said...

berguna ni kalau nak ajar anak kat umah

therosputih said...

intan akma
itulah...nak ajar anak pun ada caranya jugak kan, kalau tak, anak meragam plak nanti...

*belajar dari pengalaman adik beradik...

ayut said...

no 1 gan 2 tu slalu bt kat ank sdara..huhuhu...pasni xbuat dh...pasni ajar pnuh kesabaran..hihihi :)

therosputih said...

ayut
ececece...dengan penuh kesabaran dan kelembutan...pasni bila ada anak sendiri, aplikasi kat anak sendiri plak...

Mama Adam said...

susah nak mendidik ni sebenarnya. budak2 semakin terdedah dgn macam2 perkara baru, sama ada yang baik atau yang buruk...

Mama Adam said...

susah nak mendidik ni sebenarnya. budak2 semakin terdedah dgn macam2 perkara baru, sama ada yang baik atau yang buruk...

therosputih said...

mama adam
nak mendidik budak2 kat sekolah sama lah jugak dengan nak mendidik anak2 kat rumah kan...hope saya dapatla jadi antara ibu yang bijak mendidik anak2...amin....

adyna said...

dak2 p.khas kelas akak jaga nie lagi kesian ..tulis pun tak boleh sebab jari nyer lembut..baca pun menghafal jer.. insaf diri..n bersyukur

therosputih said...

kak adyna
besar tu pahala kita yang mendidiknya...kena banyak2 sabar dengan anak2 yang macam ni...

*cakap memang senang, tapi tu lah, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya...