kanang anak langkau, suatu kehilangan yang besar

PEJUANG negara yang berjuang pada zaman darurat diketuai oleh Datuk Kanang Langkau (kiri) diberi penghormatan sempena Sambutan Hari Malaysia Ke-49 di Bintulu, 16 September tahun lalu.
PEJUANG negara yang berjuang pada zaman darurat diketuai oleh Datuk Kanang Langkau (kiri) diberi penghormatan sempena Sambutan Hari Malaysia Ke-49 di Bintulu, 16 September tahun lalu.

KUCHING: Pahlawan negara Datuk Temenggong Kanang Langkau, meninggal dunia awal hari ini di Hospital Umum Sarawak.

Mendiang berusia 68 tahun.Beliau meninggal dunia pada jam 1.45 pagi, tidak lama selepas digegaskan ke hospital selepas pengsan di rumah akibat sesak nafas, kata balunya Datin Brawang Chunggat.

"Kami sekeluarga masih terkejut kerana beliau tidak pernah mengadu sakit dan memang kelihatan sihat walafiat," katanya.

Kanang, yang bersara sebagai Pegawai Waran 1 daripada 8 Batalion Ranger, Angkatan Tentera Malaysia, merupakan soldadu tunggal yang menerima pingat Sri Pahlawan Gagah Perkasa (SP) iaitu pingat keberanian tertinggi negara, ketika masih hidup. - BERNAMA

sumber dari berita harian
 dekat kosmo pun ada jugak


serius, berita ini sangat mengejutkan aku...takziah buat keluarga mendiang...

sebenarnya, aku taktau pun pasal ni mungkin sebab aku tak tgk berita atau memang salah aku sebab tidak mengambil berat, tau2 pun, bila baca komen sorang insan ni dekat entry yang pernah aku tulis pasal kanang masa dia datang kat sekolah aku time tu aku masih di bintulu, sarawak

klik untuk tumbesaran yang lebih jaya

sentap beb...terasa suatu kehilangan yang besar...

aku mula mengenali kanang masa baca buku teks komsas form 3 dulu la, kalau tak, serius, aku tak kenal pun siapa dia...tapi novel tu buka mata aku dan membuat aku memandang dunia ni dari satu side yang lain dari yang biasa aku lihat...

malaysia telah kehilangan sebutir lagi perwira...

notakaki : kehilangannya suatu kerugian yang besar buat negara

Comments

Emi said…
Seriously Kanang dah meninggal? Dulu sy tahu ttg kanang ni pn melalui buku komsas jgk. Tp tak ingat dah komsas tingkatan berapa. Sebab sy ni memang liat sikit nak baca buku yg ttg sejarah2 ni..dekat akhir tahun jugak la baru sy habiskan baca novel kanang tu..
therosputih said…
emi
buku komsas tingkatan 3...bagus buku tu, memang baguslah dijadikan buku teks komsas pun...menanam sikap patriotik di kalangan generasi baru...
ayut said…
haaa..btul2x..tahu dia masa bace buku komsas.td tbce kisah dia.takziah bt keluarga mendiang...besar pengorbanan mendiang..
therosputih said…
ayut
terima kasih pada bukut teks komsas tu sebab memperkenalkan kanang pada kita...
aindzaya said…
masa zaman sekolah dulu, buku komsas ni yang paling best..semanggat baca berulang kali..sebab buku ni banyak ajar erti penghidupan yang sebenar..plus ain amat minat sejarah :)
aindzaya said…
masa zaman sekolah dulu, buku komsas ni yang paling best..semanggat baca berulang kali..sebab buku ni banyak ajar erti penghidupan yang sebenar..plus ain amat minat sejarah :)
therosputih said…
ain dzaya
baguslah kalau minat sejarah, nanti boleh baca buku2 sejarah melayu kita tanpa rasa jemu...

bacam saya, tak bape nak suka sangat, tp kalau kena dengan selera, layan jugakla baca sampai habis...
adyna AB said…
ABAH AKAK ADA BELI BUKU KANANG ANAK LANGKAU NIE..memang patut kita berbangga ats jasa dan keberanian nye
therosputih said…
kak adyna
itulah, kalau bukan kerana wajib baca dulu, mungkin sampai sekarang tak tahu pun perihal sejarah hidup kanang ni...syukur dengan apa yang telah dipelajari dari buku tu...

teringin nak beli buku tu untuk simpanan...

Popular posts from this blog

getting worse

GA saya nak phone casing