Saturday, January 5, 2013

jangan letak dompet di poket belakang

Views
mula2 bace entry dari sini, terima kasih atas info yang sangat berguna ini...

masa baca tajuk entry, ingatkan kenapa lah tak boleh letak dompet kat poket belakang, mana la, selain senang dicurik oleh pencuri, rupa2nya ada info kesihatan di situ...

aku kongsikan jugak di sini untuk bacaan kita bersama...

bila letak dompet kat poket belakang, pastu kita duduk...adalah sangat sangat tidak elok untuk tulang belakang kita, sebab bila kita duduk dengan dompet kat belakang, mana ada orang letak dompet kat dua2 belah bontot dia kan, mesti letak kat salah satu bontot je...jadik, ketidakstabilan pada postur tulang belakang berlaku...


kalau duduk macam ni 3,4 jam sehari atau lebih, bayangkan apa akan jadi pada tulang belakang kita selepas beberapa tahun mengamalkan gaya hidup macam ni? tak mustahil kan boleh berlaku sakit tulang belakang yang lebih teruk...

mungkin kesannya bukan berlaku buat ari ni esok terus rasa sakit, ini adalah kesan jangka masa panjang yang mungkin kita boleh elak kalau kita tahu bagaimana...jadi, letak dompet kat poket depan la plak pasni eh...

baca lebih lanjut di sini

notakaki : dalam dompet takdak fulus...sadis...

11 comments:

adyna said...

owh nie mmg bahaya..tak sakit pinggang pun org dtg curi ;)

therosputih said...

kak adyna
itulah, kalau gi memana, bersesak2, tengok2 dah takde dah dompetnya...bahaya...jadik amek precaution siap2...

~emi~ said...

Heheheh...rasa nak tergelak pulak baca entry ni. Terbayang postur tubuh jd senget sebelah. Haha . Tetiba teringat kat encik bf. dy selalu letak dompet cmtu...nak kena kasi link entry ni bia dia baca ni..tq for the interesting info.

therosputih said...

emi
itulah, sebar2kan kepada kawan2 atau ahli keluarga...beringat awal2 sebelum kena...

biasanya orang laki letak dompet kat poket belakang macam ni, perempuan jarang2 je sebab selalu letak dalam beg...tapi, hati2...jagalah dompet anda bebaik...peringatan bersama...ecewah...

Farah Waheda Wahid said...

ooooo.... bahaya pada kesihatan juga...dan lagi satu... senang jer orang nak seluk saku tu...

therosputih said...

farah waheda wahid
jadik, untuk mengelakkan daripada kedua2nya itu, marilah kita jangan letak dompet kat poket belakang lagi...tak payah ada dompet terus pun takpe, tp nanti kang bersepah2 plak duitnya....

Intan Akma said...

susah nak suruh suami ubah tempat letak wallet tu

therosputih said...

intan akma
kalau memang dah jadi tabiat, susahla nak ubah kan...

ayut said...

td tgk2x nmpk tjuk ni trus tgk...orait..noted

therosputih said...

ayut
bagus jugak info nih, atleast, sebagai peringatan untuk kita bersama jugak kan...

*diri sendiri pun kalau pakai jeans, suka letak dompet kat poket belakang...pasni, ubah la plak...

Mimie Najib said...

oo..berkaitan dgn kesihatan rupanya..ingat sebab senang kena curi je..