Friday, June 14, 2013

doaku dari jauh

Views
tadi sambil tengok2 tilawah alquran kat tv1 tu, sempatla borak2 sekeluarga...dan kakak ipar aku bercerita tentang seorang bapa tunggal dan dua orang anaknya...

si isteri meninggal masa lahirkan anak keduanya...dua2 anak dia perempuan...yang sulung umur 9 tahun, yang bongsu umur 8 tahun...si ayah, dulu seorang kontraktor, kemudian ditipu, langsung takdak apa2...anak2 dia sume tak pernah pegi sekolah...

si ayah terpaksa jual kereta sebab tak mampu nak bayar sewa rumah...datang jumpa ngan ayah kepada kakak ipar aku sebab nak minta tolong bagi dia kerja, tapi sebab ayah kakak ipar aku tu dah tak kerja dah sekarang ni, tak dapat la nak tolong dia...

sedih dengar kakak ipar aku bercerita...katanya, si ayah tu nak ke kl, tapi takde duit tambang...tapi nanti, jika dia duk kl, mampu ke dia survive...kakak ipar aku cite lagi, dia ada borak ngan anak2 pakcik tu, life dia macam mana, makan pakainya macam mana...

jawab si adik, dorang tinggal kat mana2 yang ada, makan pakai setakat yang ada je lah, kadang makan, kadang lewat baru dapat makan...

kaku je aku dengar cerita kakak ipar aku tu...sedih ada, simpati ada, rasa macam...aih...kalau tengah makan tu, boleh tolak tepi apa yang tengah makan tuh...sebab fikir, kita sini sebut je nak makan apa, nak pakai apa, sume dapat...tapi dorang, dah la masih kecil...hidup terkontang kanting begitu...

ya allah ya tuhanku, kau selamatkanlah mereka sekeluarga, lindungilah mereka sekeluarga, dan kau bantu dan kasihanilah mereka sekeluarga...semoga allah bersama dengan mereka...

notakaki : tengok kiri kanan, aku bersukur kepadamu ya allah...

4 comments:

cik azLyzah⊙.☉ said...

amin...semoga Allah membukakan pintu rezeki kite seluas2 nya..Paling penting bersyukur ape yang kite perolihi sekarang ne..

Mimie Najib said...

Ya Allah..kasihannya mereka sekeluarga.. moga Allah beri jalan dan permudahkan kehidupan mereka..

Deqla Manjew said...

sedihnya.. sebab tu kite kena bersyukur dgn apa yg kita ada..

Intan Akma said...

sedihnya dengar