Thursday, January 27, 2011

kontes cerita paling lawak sedunia

Views

alkisah....dua beradik, si abg berumur 10 tahun, si adik berumur 6 tahun

zaman kanak2, kejar sana, kejar sini, tak kira siang tak kira malam...dah nama pun budak2 kan, mana boleh marah2 sangat...kang kalu kena marah ngan mak, mula ah, kemas baju, letak dalam kain sarung mak, buat bunjut, amek batang penyapu, lagak mcm belalang, cite nujum pak belalang tu, konon2 nak lari dari umah la, pung pang pung pang...lari umah sebelah, umah atuk...malam2 kekgi, mak datang amek ah time tido...bangun pagi, buat muka pelik ala2 semalam kena kacau ngan antu, ye lah...antu datang angkut dari umah atuk letak kat umah sendiri...pas menung kat katil lelama, ngan muka tak malunya, basuh muka, gosok gigi, ngadap breakfast...merajuk semalam ntah bila tah hilangnya...kanak2...indah je pemikiran...

satu hari, cuti sekolah akhir tahun...si abg ajak si adik main kejar2...pastu main police centri...penat main, abg ajak adik pegi kolam terbiar belakang umah, kat situ banyak berudu...

abg : adik tgk ni, berudu
adik : heee...boleh pegang ke? kang kena sumpah jadi katak kang...
abg : alah...percaya sangat...tengok ni, abg penyekkan dia
adik : heeyeerr...pecah perut dia...hakhakhak...jahatlah abg ni
abg : adik tgk sana...
adik : mak aih, besarnya katak tu
abg : ntah2 tu putera katak
adik : adik nak adik nak tangkap
abg : sape cepat dia dapat
*
*
adik : hoho...adik dapat tangkap dulu
abg : abg dapat rasakan dia ni putera katak la dik
adik : mana abg tau
abg : tu bawah perut dia, mcm ada garisan emas je, meh abg tunjukkan, ni ha
adik : a'ahla abg, betulla, putera katak ni
abg : apa lagi, ciumla cepat, nnti jadi putera katak, hensem

si adik pun kemain lagi telek tgk mulut si katak, lalu menciumnya dengan tanpa was-was...namun, setelah beberapa minit menunggu, putera katak yang ditunggu-tunggu tak muncul...ibu tiba2 datang

ibu : adik buat apa ngan katak tu?
abg : adik cium katak ni tadi ibu
ibu : masyaallah...
adik : abg cakap nnti dapat putera katak
ibu : putera katak? huh...bukan putera katak yang dapat, berbirat mulut tu nanti...ada ke dibuat main katak tu...dah, pegi basuh mulut, buang katak tu ke tepi
abg : hahaha...padan muka kau
adik : abg jahat...abg tipu

putera katak idaman, ciumlah saya
*
*
mereka sambung bermain lagi, kali ni, lokasi belakang rumah atuk

adik : abg...comelkan tgk itik tu jalan
abg : tak pun, lenggang lenggok, mulut bising je
adik : ah...comel jugak...dahla pandai berenang
abg : alah...ayam pun pandai berenang la
adik : ye ke?
abg : iye...nak abg tunjukkan?
adik : nak nak nak

si abg menangkap 2 ekor ayam atuknya, ayam tu jinak, senang le nak tangkap, mereka kemudiannya terkedek-kedek menuju ke kolam tadi

abg : adik pegang sekor, abg pegang sekor
adik : baik!
abg : tgk...ayam tu berenang...(lalu mencampak ayam yang dipegangnya ke arah kolam)
adik : a'ah la, ayam pun pandai berenang
abg : bak sini sekor lagi (lalu mencampak ayam itu ke arah kolam, sebelah ayam yang lagi sekor)
adik : yang ni pun pandai berenang jugak...hihihi...tp nape pelik sangat ayam ni berenang
abg : entah...dahla tu, jom masuk...dah nak gelap ni

selepas beberapa minit berlalu, terdengar jeritan si atuk

atuk : ya allah, nape ayam aku boleh ada dalam kolam ni? mati ayam aku dua ekor...aduuiii..

dua beradik tadi kecut perut...si adik berbisik dengan ibunya,

adik : ibu ibu...ayam boleh berenang ke tak?
ibu : mana boleh...itik je boleh berenang, kenapa sayang?
adik : takde pape

si abg memberikan reaksi suruh berdiam diri...smpai sudah takde sape tahu mcm mana ayam tu boleh berada dalam kolam itu...
rupa-rupanya ayam tak boleh berenang

nak try tgk cite anda lawak ke tak, klik lelaju kat sini

notakaki : lawak tak lawak, ini adalah kisah yang benar2 berlaku...

4 comments:

anyss said...

Salam,
Diterima :)

Moga berjaya

therosputih said...

anyss
hehehe...moga berjaya lalalala...

anyss said...

salam,
Tahniah! menang. sila email alamat dan nama penuh untuk penghantaran hadiah.

therosputih said...

wah...time kasih yer cik anyss...tak sangka, ada bakat jugak buat lawak nih...hehehe