Friday, October 22, 2010

perginya buat selama-lamanya

Views
ni kucing aku, kami panggil dia kecik, pastu bila dah besar, dah beranak pinak, tak sesuai panggil kecik gi dah sbb dia paling besar kat umah...so, panggil pokcek sebab dia kucing jantan, aku panggil ocek, nama manja lah tu...mmg sangat manja, suke gurau gigit2 kaki org, sakeettt...

tadi...ocek pergi buat selamatnya...ohh...sangat sedih smpai mak aku sendiri menangis...dia mati depan kami sume...aku sangat sedih...even sekarang pun still crying...ohhh...aku takmo hengat...biarlah dia pergi, itu adalah yang terbaik buat ocek...

dulu, mase tu, kucing kat umah aku ada 2 ekor je, sume betina, pastu satu petang, aku balik sekolah, ada anak kucing kecik...ayah aku cakap kawan dia bg...3,4 ari pastu, pecah lobang...ayah aku beli upenya...hihi...kantoi ngan mak aku sbb mak aku tak suke kucing...mak aku ungkit2la psl beli kucing, mesti boleh beli benda lain, yelah...kucing lagi sanggup dibeli, apatah lagi barang lain...berminggu2 jugaklah ayah aku kena ugut gitu...hehehe

mase tu, ocek sangat kecik...ayah aku cakap dah bercerai susu, tp bila duk dkt ngan kami, dia akan menyondol mcm nak isap susu, kadang2, dia isap hujung kain, sampai basah2 kena air liur dia...

bila dah besar, ocek dah pandai kuar umah, tapi asal time makan, ngong geng ngong geng jalan balik umah, mcm tau2 je perut lapar, kalau dia terlepas time makan, dia tunggu ngan muka kesian...terpaksala kami buat makanan khas utk dia...abg aku...sangat manjakan ocek...alasan dia, ocek nak kuar merantau, kena bg makan cukup2, khasiat2...pernah aku bising kat abg aku sbb dia bagi 2ekor ikan hanya utk dimakan ocek sekor...selalunya, 2 ekor ikan tu dihancurkan tuk bagi makan kat 3,4 ekor kucing...manjakan sangat ocek tuh...

pernah sekali, masa tu pagi raya puasa, kami buat sate, sibuk2 duk bakar sate pas balik solat sunat, ocek pegi bantai kencing kat belakang ayah aku, kami sume bantai gelak, sebab ocek tak reti beza ke badan ayah aku ngan batang pokok...kesian ayah aku, kena mandi 2 kali pagi tuh...mak aku apa lagi, peluang keemasan dia lah utk bising2 psl kucing...dan seperti biasa, kami sume diam je, sbb kami sayang kucing kami...

kini kucing kami berjumlah 13 ekor termasuk ocek, ada sekor tuh, aku panggil putih, kecik lagi, tp dah bercerai susu, ocek hangkut putih bawak masuk utan...pastu dia cuba nak rogol putih, hei...putih tu jantan la ocek, nape sumbang mahram ni...aku ketuk pale ocek 2,3 kali, dia taknak lepas putih, kesian putih pastu, demam 2 hari gara2 ocek...ocek2...

hari ni, mase ayah aku nak makan tgh hari pas solat jumaat, ocek naik umah, kami mmg pantang ocek naik umah sbb nanti dia kencing merata, tanda tu kawasan dia lah tuh, takut nnti sembahyang kami tak sah...ayah aku suh dia keluar, tp dia pandang je dari jauh, meow2 jugak...ocek pandang aku...aku pun suh ocek kuar, lama ocek pandang aku...pastu dia kuar...rupanya tu pandangan terakhir ocek...aku tak sangka...

td ptg, pas ocek mati, kami sume menangis...mak aku pun sama...mak aku mmg mcm tuh, dalam tak suke kucing pun, dia tetap sayang dorg...yelah, makhluk allah jugak kan...aku sebak...teringat pandangan ocek tadi...sebelum solat asar, aku sujud sekejap kat sejadah...nangis semahunya...tarik nafas dalam2...pastu baru solat asar...last2, mak aku sendiri yang tanam ocek, tak sanggup tgk ocek lagi...

ocek...maafkan kami semua...kami banyak mengasari ocek kan...pernah sekali kami marah ocek sebab ocek kejar kucing jantan yang lain, smpai luka2 kucing tu, kami marahlah...ocek pernah curi ikan, kami marahlah...ocek selalu naik umah utk tanda kawasan, kami marahlah ocek buat mcm tu...tapi ocek, kami tetap sayangkan ocek...

ku relakan dikau pergi ocek...semadilah kau di sana...sesungguhnya, hayatmu lebih mulia berbanding kami yang hina ini...hanya kenangan ocek bersama kami sahaja yang tinggal...bagi aku, ocek adalah sebahagian daripada keluarga aku...

notakaki : speechless...

2 comments:

enhear said...

takziah ye...
jgn sdey2 ag..
huhuhuh..
kalo tikus pun ko blh ngis..
aku dpt byg kan bila time kucing ko ni..

therosputih said...

huhu...sedih sangat...mcm mana tak nangis...dia dah takde...=(