Monday, May 13, 2013

day 1 at rumah

Views
sampai rumah sendiri, dah maghrib...cepat2 angkut alia masuk rumah sebab dia tengah tidur time tu, tapi bila letak dia kat bawah, terus dia celik...bagi susu, dia tidur balik...tapi kejap jo...

dalam kekalutan punggah barang, ulang alik dari kete masuk rumah, sempat lagi kau...bergaduh ngan anak anjing, nasib tak sempat main kejar2 ngan anak anjing...cit...boleh plak dia buat lari selipar sebelah, dia bikin itu selipar alat menan dia daa....cit...siap kau anak anjing...

lupa nak cakap...kat rumah aku nih, ada sekor ibu anjing yang memang jadikan laman rumah aku tu tempat tinggal dia...adoiyai...baru2 nih dia beranak 6 ekor okay...sekarang ni anak dia ada 4 ekor kot...huh....sape tau sini macam mana nak halau itu anjing ek? kasik dia pindah duk tempat lain...hish...

dah ada anjing depan umah, kompemla dia bunyik2...dan ini adalah bunyik anjing pertama bagi alia...baru je dia nak tidur, si anjing nih bising2...sentap terus alia nak tidur...adeh...

semuanya nampak normal, sehinggalah jam 7.30pm...alia yang time tu dah tidur, tetibe terjaga dan terus nangis melalak...mati kutu dibuatnya aku, bagi ni taknak, bagi tu taknak...air mata toksah cakapla, menitik2...dukung pun nangis, letak bawah pun nangis, sume nangis...dekat ngan sejam setengah dia nangis, adala berenti kejap2...kelam kabut dibuatnya sebab dia tak pernah macam ni before kan...last2, aku peluk dia, baca ayat kursi kuat2 hembus kat ubun2, kaki dia banyak2 kali, dan dia terus tidur...dalam tidur2 tu, ada jugak dia terjaga2 dan menangis...aku peluk dia sampaila dia betul2 lena...dan sampai ke pagi dia tidur...mesti dia penat...

ya rabbi...taktau nak cakap macam mana, mungkin sebab masuk rumah baru untuk alia kan, aku syak ada benda2 luar kacau sebab mata dia terbelalak ke atas, taknak tengok langsung mata aku...

ya allah ya tuhanku, kau permudahkanlah urusan ku dan keluarga ku...lindungi dan jauhkanlah kami dari sebarang gangguan yang tidak diingini...

noakaki : korang doakan kesejahteraan kami di perantauan ni ye

14 comments:

Intan Akma said...

opss..kene banyakkan baca ayat kursi tu..pastu kalau boleh bila baby tu dongak ke atas kandanglah pakai tangan ke pape..jgn bagi dia tengok atas..sbb anak saya pon dulu mcm tu

cik azLyzah⊙.☉ said...

eiii...soh je owg amik anjing tu...lame dah anjing tu berkmapung kan...cian aliaaaaa...bace je ayat kursi sebelom die tido..tak pon pasang kat hp..

Deqla Manjew said...

setuju tu baca je ayat kursi.. in sha Allah lari la setan2 tu smua.. time magrib cam tu la setan2 suka berkeliaran..umah deqla pun byk je anjing liar..

mawar berduri said...

bab2 anjing nie mmg menyampah..kat umah blkg penuh anjing..

Mimie Najib said...

erm..kalau mcm fmly2-sedara mara kalau dah lama tinggal umah, then balik bawak bby kecik dorang suh sapa2 bersihkan dulu..sebab risau bby meragam.. mngkin alia tak biasa lagi dalam suasana baru kut.. letak yassin bawah bntal dia..

JaSSNaNi said...

sian kat alia.. mgkn ade benda2 dok ganggu dia.. baca ayat kursi dan jangan lupa yassin juga.. moga2 alia dan ain terpelihara.. aminnnn.. kat mana pindah ni dik?

therosputih said...

intan
dah cuba raup muka dia dgn tangan, tak jadi jugak...buat dengan hujung rambut, pun tak jadi jugak...

therosputih said...

cik
bukan setakat berkampung dah nih, siap beranak pinak bagai lagi...bila org dtg nak tangkap, dia lari menyorok...memang tak kena tangkap la...

therosputih said...

deqla
sekarang ni memang sblm tidurkan alia, bacakan dia ayat kursi dulu...

therosputih said...

mawar
aah, mmg menyampah sangat...

therosputih said...

mimie
thanks sbb ingatkan ttg yassin tu...betul2 terlupa psl tu...

therosputih said...

kak jassnani
time kasih akak...mudah2an...ain pindah lahad datu...

Adie Ikah Akmal Rahimin said...

hati2 lah erk.....biasa la rumah baru

Adie Ikah Akmal Rahimin said...

alia tu....mana pernah g tempat lain...let alone live kat tmpat lain....